Posted by: teamtakeoff | July 18, 2016

Familjeträff

Nu är Take Off Too tillbaka i hemmahamnen i Bullandö. Hon ligger nu så fint med sina racingsystrar.

FarEast 23R, 31R och 28R vid sidan av varandra. Snyggt!

Posted by: teamtakeoff | July 14, 2016

ÅFIR – Stockholms ström

Lördagen 2 juli var det dags för ÅF Inshore Race, eller ÅFIR som det heter i folkmun.

1En regngrå morgon byttes ut mot sol och varierande vindar. Det var mycket folk på Skeppsholmen. Dels vi som skulle köra ÅFIR. Dels alla som var på plats för att förbereda sig inför morgondagens segling ÅFOR (Gotland Runt). Dessutom var det redan många åskådare och övriga flanörer där. Fullt folkliv.

Vi samlades ombord för genomgång och lite navigation. Kristian kunde tyvärr inte vara med så vi fick med oss ägaren av en annan Far East 28R som storskot, Hans Ovesen.

Vi fick låna ett båtsportkort från våra vänner på Naomi så att vi lättare skulle kunna få en överblick över de tre olika banalternativen. Vi gissade att det medellånga skulle väljas. Det är ju KSSS…
Vi transporterade oss ut till Fjäderholmarna för att förbereda oss för start. Dessutom ville vi träna in vår nya setup för besättningen.

När vi skulle hissa gennakern så visade det sig vara en 15 cm reva i duken. Vi fick därför ta ner snabbt och tejpa. Hur revan uppstått har vi ingen aning om.
Efter denna manöver var det inte så mycket tid över till ren fartträning. Nu började startförberedelserna. Vi tittade på starterna före oss och det var rätt byig vind och ibland dramatiskt. Mycket skrik i båtarna 8och en grundstötning för en båt som vågat sig in för nära Fjäderholmarna).

Vi startade (som alltid) mycket bra och närmade oss första märket förs. Ett litet vindvrid under de sista 15 sekunderna gjorde att vi rundade tvåa men vi var tre båtar i klunga. Vi, Aarne och Hans B.

Nu började en brant halvvind med något för mycket vind för att bära gennakern. Vi fick gå lågt, ta ner och gå högre, sätta igen o s v.
Under resan ut mellan Lidingö och Värmdölandet seglade vi inte riktigt uppmärksamt och lät Hans och Aarne köra ifrån oss genom att ta en lägre kurs och därmed köra fullt. Jag hörde senare att de körde runt 16 knop medan vi körde kortaste vägen men bara runt 12. Orutinerat. Vid nästa rundningsmärke var de runt en kabellängd framför oss.
När det var dags att vända tillbaka mot stan igen hade vinden tilltagit. Vi fick inte riktigt till trimmet. Framför allt inte i byarna (Jag läste senare i Search Magazine att de var upp till 15 m/s i dessa) och halkade konstant efter. Dessutom närmade sin övriga konkurrenter bakifrån.
Efter någon halvtimme fick vi till sist ihop trimmet och klarade höjdtagningen men kryssbroachade fortfarande i byarna. Rena tvärnitar alltså.
När vi kommit in till Djurgården kom Björn Hägerman ikapp (dessa gamla Moth-seglare) och körde om.
Vid målgången vid Kastellholmen var ha så långt före att vi inte kunde göra mycket år eländet. En förtjänad 4:e plats bland FarEasterna och plats 40 av 70 totalt. Hmmm
Efter seglingen blev det lite rosévin ombord och lite genomgång. Vi konstaterade att dagens övning inte var något att återberätta i memoarerna men att vi som vanligt lär oss något varje gång. Viktigaste lärdomen idag var: Far East 28 R ska alltid köras på fart. Även om det kan resultera i en längre väg…

Grattis Aarne med besättning till visten.

13495104_2051745315051505_7407920618279308093_n

Epilog. På kvällen blev det trevliog after sail ombord på Edvards båt. Vi skrattade och deppade över dagens segling lite om vart annat.
Det blev lite för lite att äta och för mycket att dricka. Skönt att vi inte skulle starta i ÅFOR imorgon som brukligt.

Posted by: teamtakeoff | July 5, 2016

ÅFIR transport. 30 juni

Kändes mäktigt att lägga till i den temporära hamnen runt Af Chapman nästan alldeles ensam. Stockholm i sin bästa skepnad.
Imorgon, fredag, är det förberedelse av båten inför lördagens race.

Posted by: teamtakeoff | June 23, 2016

Startstudie

Här är två bilder som visar starter i Sandham Open. Take Off Too ser ganska bra ut….
Tack FarEast-förbundet för bilderna.

13501753_2045600382332665_2445088764126879745_n

13501626_2045600385665998_8019093139284368774_n

Sandhamn Open – epilog

Hemseglingen från Sandhamn blev ett kapitel i sig själv. Edvard tog Tender 1. Kristian och Martin Tender 2. Magnus och Johan tog Take Off Too.

På grund av lågvatten och ett därmed misslyckat försök till genväg genom Strömma kanal blev det en mycket sen ankomst till bryggan hos Edvard. Vi kan väl uttrycka det så att vi definitivt hade behövt lanternor trots att detta inte var många dagar före midsommar…..

Hemresan bjöd dock innan dess på en härlig väntan på broöppning. En verkligt annorlunda upplevelse jämfört med segling i god vind på havet.

Vi hade då även tid att gå igenom båten. Då vi tittade på fallen upptäckte vi att spinnfallet endast hängde på några trådar i höljet. Vi var alltså mycket nära att inte komma i mål på sista seglingen. Ibland är marginalerna på rätt sida.

En eftertanke på detta är att vi behöver kolla materialet efter varje dag. Inte bara inför en segling.

Nästa race är ÅFIR (ÅF Inshore Race) som sker i Stockholm 1 juli. Vi kommer att ligga vid den tillfälliga hamnen vid Af Chapman från torsdagskvällen. Kom gärna och hälsa på.

Epilogue halyard

Sandhamn Open – söndagen

sö racingSammanbiten och fokuserad frukost. Idag skulle vi segla upp oss. För det behövde vi skärpa till oss.

Härliga förhållanden på havet och något mer moderata vindar. Detta ansåg vi vara till vår favör då det inte blir lika stora konsekvenser av att strula till det ombord…. (defensiv approach, eller hur).

Så i första racet startade vi som vanlig bra och slog snabbt ut åt höger, som vi bestämt. Ett lyckat drag och mitt under första kryssen ledde vi ordentligt.
Detta jämnade ut sig till rundningen men vi var definitivt med och rundade 3:a, mycket nära de första båtarna.
På undanvinden lyckades vi klanta till det ordentligt. Vi närmade oss länsrundningen i position för en andraplats men… rundade i “ytterspår” och tappade 3 båtar. Som 6:a upp på andra kryssbenet. Hmmmm. Så har får det inte gå till. I mål som 6:a.

Nu gällde det att verkligen få till sista seglingen. Vi vet att vi måste räkna alla 4:or från gårdagen.
I en enkel genomgång innan dagens sista start kom vi överens om att huvudfokus nu skulle vara att inte strula. “Vi gör allt lugnt och metodiskt”.

Detta blev kappseglingens bästa insats och vi seglade såväl taktiskt och smart, som fort och “klanterifritt”. I en fight in på mållinjen lyckades vi få till en 3:e-plats och med lite snabb huvudräkning kom vi fram till att detta räcke för en 3:e plats totalt. Rätt båtar var bakom oss.

Vi nådde alltså till slut vårt i fredags uppsatta mål: 3:e plats. Vi var sååååå glada

Vinnare totalt blev Blixten i TOY SOLDIER och tvåa Hans Broman i NEMO. Till deras nivå är det en lång tid av träning kvar.

(Bilder: Search Magazine och Take Off Too)

Winner Blixt

Sunday preparations

Happy thirds

Sandhamn Open – lördagen

lö heading

before race saturday sunny but cold

FP Edvard
FP Johan
FP Kristian
FP Martin
FP Magnus

Lö Penny preparation

To race saturday before

To race saturday

En ganska kall natt men vi hade varmt ombord. Det planerade morgondoppet blev inställt. 9 grader varmt (kallt) i luften var avskräckande trots solen.

Med skepparmötet 08.30 avklarat tog vi oss direkt ut på havet för att hinna med trimtest, slag och gippträning samt några sättningar och nedtagningar. Nu hade vi fem ombord stora förväntningar på dagen. Vårt uttalade mål för kappseglingen var: Om vi kommer 3:a i denna konkurrens ska vi vara jätteglada.
Ovan ser ni 5 förväntansfulla nunor:

Vi startade, som vanligt, mycket bra men har svårt att få upp farten under de två första minutrarna vilken gör att vi snabbt hamnar på defensiven. Vi seglar stundom mycket bra men tappar sedan rejält då vi då och då “goofar till det” med att tråla eller strula med tamparna ombord. Vi gör även vid några tillfällen taktiska misstag inför placering vid rundning.

Dagens 4 genomförda race gav till slut en jämn serie. 4:a i varje race. Hmmm.
Vi hade då och då varit uppe och nosat på andraplatsen samt någon gång varit nere på 6:e. Men som sagt alltid kommit 4:a i mål. Med detta var vi inte helt “happy” på kvällen, men överens om att vi var nära till förbättring. 5:a totalt men endast 2 poäng saknades för 3:e-platsen.

4 seglingar satt i kroppen så vi följde upp After Sail med öl och hamburgare med bastu och relax.
Lite ovanligt för oss så blev det sen en tidig natt och vi var alla i sängläge strax efter 10 på kvällen.

I morgon gäller det!

Blandade bilder från Edvard, Magnus, Peter Fredin (Penny Racing) och Search Magazine

lö tight racing

lö racing 2

lö after sail

After sail bbq

after sail sauna

Sarurday Good Night

Förberedelse Sandhamn Open

torsdag 1

Torsdag eftermiddag lämnade Edvard och jag (Magnus) Edvards brygga för att med vår tender ta oss via Strömma kanal till Bullandö. Där väntade vår tävlingsbåt, nyss sjösatt.
När vi mastat på tog jag TakeOff Too och Edvard tendern till Sandhamn. Härlig ensamsegling med 7 knop på kryssen ut mot Kanholmsfjärden.

torsdag 2

torsdag 3

Halv elva på kvällen blev det tilläggning och Edvard bjöd in till en varm båt men nygjord Sashimi på lax, och lite vin. En riktigt bra start.

Fredag morgon var kall, blåsig och regngrå. Vi ägnade förmiddagen åt båtvård och till lunch kom Kristian och Johan i Kristians trimaran, vår andra tender.

Efter lunch på Värdshuset blev det träning på havet. Nyttigt att styra i vågorna och att försöka hitta lite grundtrim. Tyvärr kunde vi inte träna manövrar och att köra gennackern då Martin inte kommit ut till Sandhamn än och vi tyckte att det blåste lite för hårt för bra gipp och nedtagningsträning på 4.

Kvällen i hamnen blev trevlig. Martin slöt upp och vi hade lite tid att prata morgondagens seglingar.

FullSizeRender (12)

Posted by: teamtakeoff | June 8, 2016

Förberedelse på land

Under en vecka har vi haft båten på land. Nu var det tillräckligt varmt för att utföra diverse arbeten ombord som inte riktigt passade att föras i våras. Dessutom passade vi på att göra fartgivande finish på båten inför helgens tävling i Sandhamn, Sandhamn Open.

IMG_0671 (1)

FullSizeRender (3)

FullSizeRender (4)

Vi har slipat och spacklat kölbulben, som hade en hel del övrigt att önska när det gäller form och yta. 4 omgångar spackling med slipning emellan.
Vi har rubbat och polerat hela skrovet, kölbladet och rodret.
Vi har tvättat hela båten inuti och sorterat bort skräp och saker som fanns ombord men egentligen inte hade någon direkt funktion för tävling.
Vi har fixat backslaget till motorn och lagat bensinslangen.
Vi har gjort ytterligare justeringar i grundtrimmet på riggen.

FullSizeRender (5)

FullSizeRender (7)

FullSizeRender (8)

Onsdag förmiddag går båten i. På kvällen mastar vi på.
På torsdag kväll blir det transport till Sandhamn.
På fredag träning på vattnen där banan kommer att ligga.

FullSizeRender (6)

Posted by: teamtakeoff | May 26, 2016

Jämförelse

Har inte tänkt på detta tidigare men jag trodde inte att bidevind och slör såg så lika ut….